Richting Nieuwpoort…. Laatste etappe
Van Gent naar Brugge
De tocht van Merelbeke naar Brugge verliep eveneens haast rimpelloos. Vanaf Merelbeke zijn er geen getijden meer om rekening mee te houden. De weersvoorspellingen waren positief voor de ochtend, de wind zou sterk toenemen later op de dag. Dus vertrok ik rond 7:00 uur ’s ochtends. De tocht werd in etappes afgelegd. De Ringvaart oogt nog industrieel, vanaf de kruising met de Leie wordt het kanaal smaller en de oevers groener. Ik kon genieten van de rust en de landelijke omgeving op dit Kanaal van Gent naar Oostende; ondanks de wind en een zeldzame regenbui. De vaart verliep vlot en met de nodige spoed (2-2,5 kW; 10 km/h) tot bij de Moerbruggebrug.

Foto 1: zicht op het Minnewater
Het was nu middag. Het weer was flink omgeslagen en stond er een sterke zuid-westen wind. Gelukkig was de Yachtclub Flandria slechts een paar km verderop. Van de havenmeester mocht ik zelf een plaatsje zoeken… Ik voer langzaam de haven in en merkte aan bakboord een open plek. Bij het naar bakboord draaien kreeg ik de wind volop op de kop. Eigenlijk ideaal om aan te leggen; dus ik voer naar oever om vervolgens langs stuurboord aan te leggen.
Terwijl ik de landvast vanuit de kuip omheen een bolder bond, woei de wind de boeg weg van de steiger. De boegschroef bleek niet sterk genoeg om de situatie te corrigeren, en ik moest de landvast loslaten toen de achtersteven aan stuurboord tegen de steiger schuurde. Mijn grote bolfender hing natuurlijk verkeerd aan bakboord… Ik maakte een ommetje en probeerde opnieuw. Bij de tweede poging gebruikte ik eerst de hulplijn met de lus die aan stuurboord hing en die ik vanuit de kuip over de bolder op de steiger wist te leggen. Hierdoor was de boeg verankerd. Gas vooruit en roer richting stuurboord. Dan haakte ik de landvast achteraan de klamp op de achtersteven vast. Gelukt!
Tijd voor een heerlijke douche. Ik was aangenaam verrast door de fijne accommodatie die in deze jachthaven aanwezig is: alles is vrij nieuw en zeer proper. Ik zou ’s anderendaags om 8:30 vertrekken.
Van Brugge naar Nieuwpoort.
Ik was al vroeg uit de veren: de weersvoorspelling was zeer positief. Het zou haast windstil zijn de hele dag, met zonnige perioden; wel nog aan de frisse kant (10-14 graden). Het was inderdaad een mooie ochtend: het water in de jachthaven was spiegelglad en de lucht was kraakhelder en lichtblauw.

Foto 2: De Zeester weerspiegelt mooi in het gladde wateroppervlak in de Jachthaven Flandria.
Op het geplande uur voer ik uit, heel rustig richting eerste brug op het Kanaal Gent-Oostende. Toen ik naderbij de Katelijnepoortbrug kwam merkte ik dat die gesloten was! Ik nam contact via het VHF18 kanaal, waar men me vertelde dat de brug in de nacht was dichtgezet voor herstellingswerken. Deze werken zouden een 4-tal dagen duren! Ik baalde hiervan ontzettend, vooral omdat ik me fel had verheugd op de (laatste) tocht met mooi weer naar Nieuwpoort. Er zat niets anders op dan de tocht af te breken, terug naar de Flandria haven te varen en binnen enkele dagen opnieuw te proberen. Wat een pech!

Foto 3: De Gentpoortbrug.
De Zeester heeft een week in Brugge gelegen… eerst omwille van de herstelling aan de brug en later omwille van slechte weersomstandigheden met windsnelheden tot 27 knopen. Uiteindelijk was het zover: op 17 april werd de laatste tocht aangevat. Bij deze tweede poging verliep alles zoals het hoort! Ik vertrok om 6:30 ’s ochtends. Het was nog schemer zodat ik het toplicht en de navigatielichten gebruikte: de eerste keer sinds ik ze op de boot monteerde. Alles werkte naar behoren.
Via VHF18 kreeg ik van een vriendelijke stem te horen dat ze alle bruggen achtereenvolgens voor mij ging bedienen. Ja hoor, bij het naderen van een brug zag ik meteen dat die tijdig voor me werd geopend. Geen tegenliggers.
Bij de Nieuwe Dammepoortsluis stond een sluiswachter langs de kant om me te helpen de boot vast te leggen: de grote bolders liggen nl. ver van de kant en zijn moeilijk bereikbaar vanop de boot. Deze man vertelde me dat de ovale sluis geklasseerd was als monument en moest behouden blijven in de huidige staat. Er zijn 3 sluisdeuren, waarvan 1 permanent gesloten is. De ovale (bijna ronde) vorm was nodig om zeilschepen eertijds de 90-graden bocht naar de Damme Vaart te laten maken; de sluisdeur voor dit kanaal is nu permanent afgesloten. Het is een mooie sluis die het behouden waard is! Bij het schutten zouden we 1,80 m zakken. Tenslotte draaide de sluisdeur open en ging de tocht verder langs diverse bruggen.
De negende brug is de Scheepsdalebrug: dit is een prachtig en uniek kunstwerk! Het is een rolbascule brug, iets wat je niet vaak tegenkomt, en het openen ervan is een waar spektakel. Vanaf deze brug tot in Plassendale moesten er geen bruggen meer geopend worden. Dit zou dus een echt pleziertochtje worden; helaas was het weer weerom spelbreker: aprilse grillen met regen en zelfs even een bui van hagel bij een temperatuur van rond 10 graden. Deze toestanden gaven me niet echt een vakantiegevoel.


Foto 4: in de sluiskolk van Plassendale. – Foto 5: het rechte kanaal Plassendale-Nieuwpoort.
Om 11:00 uur kon ik reeds de Plassendale sluis invaren. Ook deze sluis is buitensporig groot…het versassen ging dus weer lang duren. Het waterniveau ging echter enkel 40 cm omlaag. De bruggen konden op aanvraag via VHF20 geopend worden, indien nodig.
Van Plassendale tot Nieuwpoort is het kanaal vrij monotoon en recht, de oevers zijn wel mooi groen begroeid. Er zijn wel 12 bruggen waarvan er 7 dienden geopend te worden.
Al deze bruggen worden centraal aangestuurd, behalve de laatste, de Rattenvallebrug, die moest nog handmatig bediend worden. Deze ging dan ook slechts 2 maal per dag open: om 11:00 en om 16:00 uur. Het was dus zaak om tijdig bij deze brug te zijn…

Foto 6: de handmatig bediende Rattevallebrug.
Iets voorbij de Rattevallebrug splitst het kanaal zich: aan bakboord kan men de St Joris sluis invaren, aan stuurboord gaat het richting Gravensluis, Ganzenpoot en Noordzee. Op deze splitsing ligt de Marina Westhoek, waar ik zou overnachten.
Deze overnachting was nodig omdat de Gravensluis – net zoals in Antwerpen – slechts bediend wordt tussen 3 uur voor en 3 uur na hoogwater…. en op 17 april was het hoogwater om 9:00 en 21:26 uur.


Foto 7: de kleine Gravensluis. – Foto 8: de Langebrug aan de Ganzenpoot.
Op donderdag 18 april was het hoogtij om 10:17 uur. ’s Ochtends om 9:00 vertrok ik uit de Marina Westhoek, het was opnieuw windstil en zonnig. Heerlijk om langs de laatste meters van het kanaal te kunnen varen, even naar de dappere vissers langs de oever te kijken, en dan de Gravensluis in te varen. Dit is een kleine sluis en het verval is afhankelijk van de timing tov het getij. Een uurtje voor hoogwater was het waterniveau in het kanaal en in de Ganzenpoot nagenoeg gelijk en moest ik enkel een 20-tal cm omlaag geschut worden.
Toen de sluisdeuren opengingen zuchtte ik toch even van opluchting: eindelijk thuis. Ik voer de boot langzaam naar de VYCN waar ik haar langsheen een steiger mocht plaatsen zodat de horizontaal liggende mast geen voetgangers zou hinderen. De Zeester was terug in haar thuishaven! Het was 18 april 2024. De tocht had iets langer geduurd dan oorspronkelijk gepland…er was op 9 van de 18 dagen gevaren…
Reisoverzicht
Datum | Vertrek Plaats/tijd | Aankomst Plaats/tijd | Afstand Km | Vaaruren | Snelheid (km/u) | Batterij verbruik (% / Ah) |
1/4 | Nieuwe Meer 8:00 | Gouda 16:00 | 47,1 | 8:00 | 5,89 | 42 / 168 |
2/4 | Gouda 8:00 | Strijensas 16:30 | 49,3 | 8:30 | 5,80 | 61 / 244 |
3/4 | Strijensas 7:30 | Wemeldinge 19:00 | 66,6 | 11:30 | 5,79 | 86 / 344 |
4/4 | Slechte weersconditie belette om die dag verder te varen. | |||||
5/4 | Wemeldinge 11:00 | Yerseke 13:30 | 10,1 | 2:30 | 4,04 | 10 / 40 |
6/4 | Yerseke 7:00 | Antwerpen 16:20 | 54,8 | 9:20 | 5,89 | 69 / 276 |
7/4 | Antwerpen 12:45 | Dendermonde 17:10 | 46,5 | 5:25 | 8,45 | 54 / 216 |
8/4 | Dendermonde 13:50 | Merelbeke 17:30 | 35,1 | 3:40 | 9,75 | 49 / 196 |
9/4 | Merelbeke 7:00 | Brugge 12:00 | 45,3 | 5:00 | 9,06 | 53 / 212 |
10-16/4 | Herstelling aan de St-Kathelijnepoortbrug belette dat we gedurende 5 dagen niet verder konden varen. De 6de dag was het barslecht weer (27 knopen wind). | |||||
17/4 | Brugge 6:30 | Nieuwpoort 16:30 | 41,9 | 8:30 | 4,93 | 37 / 148 |
Totaal | Amsterdam | Nieuwpoort | 396,7 | 62,55 | 6,30 | 1844 Ah |
1844 Ah = 94 kWh. Aan 0.3 €/kWh zou me dit ongeveer 28 € kosten. Voor deze prijs koop je tegenwoordig 13-14 l diesel…De kostprijs van het elektrisch varen viel dus reuze mee.